SANATSAL YORUMLAR...: ÜNLÜ RESSAM PAUL CEZANNNE..

20 Mayıs 2013 Pazartesi







Ünlü Ressam Paul Cezanne...

Hemen hemen bir çok ünlü ressamları tanırım ve bilirim...Hayat hikayelerini ve resim sanatında kat etikleri süreci ve nasıl resim çalışmaları yaptıklarını kitaplardan okudum...CEZANNNE....Çok titiz ve sabırlı bir ressam olduğunu kesinlkle ifade ederim..Yukarıda görülen tabloları  4 veya 5 yılda yaptığı sanatçının sanat yaşamında anlatılmış...Bu nasıl bir sabır bu nasıl bir titiz çalışmadır...Diyorum ki herhalde Cezanne resim yapmasını bilmiyor , bunun için 4 veya 5 yılda ancak yapmakta olduğu resmi rayına oturtabiliyor..Tabki öyle değil...O ,büyük üsta resssamdır ve işini çok iyi yapan usta bir ressamdır.....Çalışmış olduğu tabloların herbirini  4 -5 yılda yapmış değil..Daha kısa sürede yaptığı çalışmalar vardır..Ancak bazı tablolarının tamamlanması uzu sürede gerçekleşmiştir..Ne arayıyordu ressam...Niçin bukadar sabırlı olabiliyordu bilinmez ama , bilinen birşey varsa , Resim Sanatında "Kübizmin " kapılarını açan bir ressam olduğu kesindir...Ünlü ressam  Picasso Cezanne hakında ,  " O , benim Babam " demiştir....Niye cezanneyi baba olarak kabul etmiş , gayet açık, kübizm akımının kapılarını açtığı içindir...Cezanne hem resim yapıyor , hemde bir taraftan yeni bir resim akının buluşunuda araştırıyordu..Bu sebep ile sanırım çalışmakta olduğu tabloları çok uzun sürede tamamlamıştır..Cezanne' in yaptığı  eserler tam olarak " Kübizm " akımının özelliklerini göstermese de belirtilerini görebiliyoruz...Daoğada gördüğü nesneleri kübik biçimlendirme yaparak tuvalenine aktarmaya gayret ediyordu yada bu tür bir resim akımını araştırıyordu...Zaten yaptığı tablolarda kübizm akımının etkisi hissedilmektedir...Bence çok usta bir ressam...Aslına bakarsanız kübizm akımının en büyük temsilcisi ve uygulayıcı Picasso 'dur...Çok açık ifade etmeliyim ki  kübizm akımını hiç sevmedim ve benimsemedim..Çok ünlü Picasso bu konuda tecrübeli olmuştur , şuda bir gerçek ki kübizm akımında resim çalışmaları yapmak bana sıkıntı veriyor...Kübizm akımında resim yaptım mı..Evet yaptım...Hatta orta okuldayken resim yarışmasında kübizm akımına dayalı yağlı boya çalışması yapmıştım..Resim yarışmasında ikincilik ödülü aldım...Kendime diyorum ki , eğer resim yarışmasında kübizm etkili çalışma yapmayıp , epresyonizm akımında resim çalışması ile yarışmaya katılsaydım birincilik ödülü alırmıydım...Bunu bilemem tabiki , ama kesinlikle kübizm akımına dayalı resimler yepmek içimden gelmiyor...Belkide resim yarışmasında birincilik kazanmama bu akım engel oldu...Başka bir ifade ile eğer , kübizm yerine Cezanne tarzına yakın çalışma yasaydım belki birincilik ödülünü alabilirdim...

Evet , biz yine Cezanne'ye dönelim...En üste ilk resimde görüdüğü üzere 19 milyon dolarlık tablo deniliyor...Paul Cezanne'in "İskambil Oyuncuları " tablosunun karakalemle ön hazırlık çalışmasıdır...O kadar çok değerlenmiş ki  , karakalem çalışmasıda olsa da yüksek fiyatlarda alıcısı bulunabiliyor...

Yukarıdaki iki aynı konulu yağlı boya tablo çalışmasına gelelim..Bu tablonun baskısı yapılmış olarak görebildiğim için ilk zamanlada baskıda kullanılan renk tonlaması farlılığından olduğunu düşünüyordum..Aynı konulu yani "İskambil Oyuncuları " tablosunun iki defa yapıldığı görülüyor..Ressam bu konuyu iki kez çalışmış...Belki üçüncünü  de yapmıştır..İskambil Oyuncuları ile igili bu iki resim arasındaki farkı tabloda görülen iki oyuncunun yüz ifadesindeki değişiklerle anlıyoruz..En altta yani üçüncü resim çalışması Cezanne tarafından daha farklı ve daha iyi bir kompozisyon ile ele alınmış...Rekleri de üsteki çalışmaya göre daha hoş bence...Ama her iki tabloda dünyanın en pahalı tabloları  arasında yerini almışlardır..Cezanne fotoğraf tarzında resim çalışması yapmasını bilmiyormuydu..Elbetteki biliyordu...Ama  Ceanne  fotoğraf tarzında resim çalışmaları yapmayı bırakmış yada  hiç istememiştir...Çünkü o , bir kimyager gibi veya bir bilim adamı gibi resim sanatı konusunda derin bir araştırma içersindeydi..Nertice Kübizm akımının gerçekleşmesinde katkısının büyük olduğu şüphesizdir..Kendilerine has ve özellikte resim çalışmaları yapmışlar..İşe onlar bunun için büyük birer ressam olmuşlardır..Resim çalışmalarında bulunacak olanlara bu anlatıklarım umarım rehber olur...Kısaca anlayana sivri sinek saz , anlamaya davul zurna bile az...Kolay gelsin.

Ressam
Sami Samioğlu

0 yorum:

Yorum Gönder